
Aquest tram del Camí Oliba s’endinsa, des del llogaret de Tavertet, pels indrets de Collsacabra i el Cabrerès. L’espectacularitat de panoràmiques d’Osona, el Pedraforca, Pirineus i Cabrera acompanyen el caminant. Es trepitja un territori ple d’història i d’històries.
L’objectiu de dividir el tram de Tavertet a L’Esquirol en dues etapes circulars (Cantonigròs-Tavertet-Cantonigròs i L’Esquirol-Cantonigròs-L’Esquirol) era doble. D’una banda, una etapa circular estalvia gestió de vehicles i temps; de l’altra, una ruta circular permet fer un reconeixement més pausat (“slow mountain“), ampli i global del territori.
EL CAMÍ OLIBA …
La travessia de Montserrat a Sant Miquel de Cuixà és un projecte certament engrescador. Aquesta travessia, batejada com el CAMÍ OLIBA, és una ruta llarga i sinuosa que ressegueix les petjades de l’Abat Oliba, des del monestir de Montserrat fins a les portes de la serralada del Canigó, muntanya mítica que uneix les catalunyes i on les aigües són gelades. El Pinyol-excursionistesdepega va iniciar aquesta travessada per Tots Sants (2019).
Mític o mitificat, Oliba ho va ser tot a les acaballes del segle X i durant la primera meitat del s. XI. Oliba, nascut el 971, fill del Casal de Barcelona i besnet de Guifré el Pilós, va ser comte, abat i bisbe; sens dubte, també un polític de primer nivell i d’influència social, política i religiosa contrastada. Abat i fundador de Montserrat, abat del Monestir de Santa Maria de Ripoll, de Sant Miquel de Cuixà i de Sant Martí del Canigó. Oliba va ser bisbe de Vic des de l’any 1018 fins a la seva mort (1046). Oliba impulsor de la vida monàstica i del romànic català. Oliba, home de consens; home de pau i treva. Oliba, viatger infatigable. Oliba, el gran trescador medieval.
Aclariment
El Pinyol/excursionistes-de-pega programa les etapes del CAMÍ OLIBA seguint la ruta del GR® 151 EL CAMÍ OLIBA (FEEC – Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya / GR 151® CATALUNYA). També val a dir que hi ha força coincidència amb la ruta oficial del CAMÍ OLIBA (Associació Rutes del Romànic), amb informació complementària excel·lent i recomanable. Tanmateix el Pinyol no segueix l’ordre numèric fixat pel GR® 151 FEEC; les etapes s’adapten a la idiosincràsia del grup. Tot i que són etapes lineals, com correspon a un GR, algunes d’elles són programades en format circular; una ruta circular afavoreix una observació més acurada del territori i també l’estalvi en gestió de vehicles i temps.
DADES
Allotjament i avituallament

● Casa de turisme rural CA LA ROTLLADA
Aquesta masia, antic hostal del camí ral entre Vic i Olot, està ubicat a poc més d’un km de Cantonigròs. La masia s’ha reconvertit, com tantes altres, per acollir i acomodar gent que vol respirar aires no contaminants i restar allunyada de sorolls urbans. El lloc és idíl·lic i els apartaments força acollidors. Els hostes poden escollir entre fer de cuiners a l’apartament o bé provar la cuina casolana de pagès; Maria, la mestressa, és una excel·lent cuinera que cuida tots els petits detalls per fer l’estada agradosa.
● Bar-restaurant Can Miquel (Passatge Les Fonts, 4, 08511 Tavertet)
Un lloc excel·lent per fer-hi una aturada. Tracte amable i productes casolans.
● Bar Rovi
Un lloc força concorregut, amb encant i servei amable: cafè, croissants, entrepans, begudes calentes, etc. Altament recomanable per fer l’espera dels més endarrerits.
Llocs d’interès

● Parròquia de Sant Roc (Cantonigròs)
● Església de Sant Cristòfol (Tavertet)
● Església de Santa Maria del Corcó (L’Esquirol)
● Salt de la Foradada de Cantonigròs (Riera de les Gorgues)
Senyalització de la ruta
L’etapa 09 no ha seguit tot el GR 151; només un tram curt pel Camí dels Enamorats. S’ha caminat bona estona per pistes de terra, cimentades o asfaltades. Per tant, per a aquesta etapa, és recomanable fer servir el GPS (wikiloc), especialment en els encreuaments i bifurcacions.
L’etapa 10 no presenta problemes d’orientació. Des de L’Esquirol a Cantonigròs, la ruta segueix el camí ral de Vic a Olot; sense entrebancs ni bifurcacions de consideració. A Cantonigròs només cal estar atents al senyal vertical que indica la direcció del GR 151 a L’Esquirol. No hi ha abundància de marques de GR, però no presenta cap dificultat d’orientació. Si es visita la Foradada, caldrà després tornar enrere per reprendre el GR que va en paral·lel al curs de la riera de les Gorgues.
RECORREGUT
⏺ Etapa 09 – CANTONIGRÒS-TAVERTET-CANTONIGRÒS
• (dissabte, 15 gener, 2022)
● Aproximació (Cantonigròs: inici i final d’etapa)
Arribada a Cantonigròs, per la carretera C-153 (des de Vic o Olot), entre els km 24-25. A la rotonda, cal entrar a la població pel carrer de Sant Roc i arribar a l’església parroquial (Sant Roc). Just a mà dreta de l’església hi ha un aparcament lliure.
● Lloc de trobada: Aparcament – Església de Sant Roc

● Acompanyats
Mira a fons la natura i ho entendràs tot millor. (Albert Einstein)
La colla d’avui: Assumpta (lideratge GPS wikiloc), Mireia, Marta i Jordi, Montse, Lupe i Josep M., Francesc i EsPorqueret.
Aquesta ruta circular en sentit antihorari, tot i que no segueix ben bé el GR 151 (Camí Oliba), és una bona alternativa. És una variant interessant que, en un dia clar d’hivern i des d’una cota de 1.000 m quasi constant, ofereix grans panoràmiques d’Osona, els Pirineus i el Cabrerès i també de Tavertet (des de la masia de Sunyer de Dalt). El desnivell és irrellevant, i el camí és una passejada. Des de Sunyer de Dalt, s’arriba a Tavertet per un corriol que travessa la riera de Balà pel pont vell del Molí Bernat. Des de Tavertet, la tornada s’ha fet pel Camí vell de Tavertet a Cantonigròs, per la vall del Torrent del Gorgàs.
Ruta wikiloc
Vegeu detalls del recorregut (itinerari, km, desnivells, temps invertit, imatges, descripció per trams, etc.) a rutes wikiloc d’esporqueret: CANTONIGRÒS-TAVERTET-CANTONIGRÒS
📷 Etapa 09: Les 10 imatges del tresc
⏺ Etapa 10 – L’ESQUIROL-CANTONIGRÒS-L’ESQUIROL
• (diumenge, 16 gener 2022)
● Aproximació (L’Esquirol: inici i final d’etapa)
Amb vehicle, des de Vic o Olot per la carretera C-153, cal entrar a L’Esquirol fins a la plaça de l’església de Sta. Maria i l’ajuntament (gir a mà dreta, pel carrer de St. Bartomeu). Hi ha lloc per aparcar.
● Lloc de trobada: Bar Rovi (ben visible, sota la porxada)

● Acompanyats
La terra té música per a qui escolta. (Shakespeare)
La colla d’avui: Assumpta (lideratge GPS wikiloc), Mireia, Mei, Marta i Jordi, Francesc i esporqueret.
Tresc tranquil i de bon fer; una matinal per gaudir de l’entorn, sense presses. Ruta en sentit antihorari, partint de l’Esquirol, per aprofitar el pendent suau de pujada i l’escalfor del sol matiner d’hivern. Aquest tram de ruta segueix el camí ral de Vic a Olot; per tant, bon camí i ben fressat tota l’estona. Arribats a Cantonigròs pel carrer Major, cal estar al cas del senyal vertical indicador del pas del GR 151 (Camí Oliba), que baixa en direcció a l’Esquirol. El GR 151 baixa ràpidament en direcció a la Foradada de Cantonigròs; val la pena desviar-se de la ruta per admirar aquest indret singular. Després, cal tornar enrere i continuar pel GR 151 fins a L’Esquirol, entrant a la població pel carrer del Pont.
Ruta wikiloc
Vegeu detalls del recorregut (itinerari, km, desnivells, temps invertit, imatges, descripció per trams, etc.) a rutes wikiloc d’esporqueret: L’ESQUIROL-CANTONIGRÒS-L’ESQUIROL
📷 Etapa 10: Les 10 imatges del tresc
Salut i natura,
EsPorqueret
A PEU DE PÀGINA – (Camins del Bisbe i Abat Oliba)
El Camí Oliba és un sender de gran recorregut homologat que connecta algunes de les obres més emblemàtiques de l’art romànic català. Transcorre entre Montserrat i els Pirineus i passa per algunes de les ciutats i pobles amb més història de la Catalunya Vella, com Manresa, Vic, Ripoll i Sant Joan de les Abadesses. Creua el paisatge d’interior i de mitja muntanya de les comarques del Bages, Osona i el Ripollès en un itinerari poc exigent i envoltat de serveis turístics i comercials de gran valor afegit.
El Camí Oliba és un autèntic museu al mig de la natura. És art, cultura i història en la seva essència, en espais gairebé inalterats al llarg dels temps. És un recorregut pels orígens de Catalunya, quan personatges com el bisbe i abat Oliba van decidir repoblar i cristianitzar aquestes terres sembrant-les d’esglésies i monestirs.
Avui, aquest camí ja transitat pels nostres ancestres s’omple de caminadors, excursionistes i corredors que es proposen cobrir els seus més de 200 quilòmetres, de nord a sud o de sud a nord. Les seves passes contribueixen a escampar, encara més, el coneixement d’aquestes obres mil·lenàries.
(FEEC – Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya / GR 151® CATALUNYA)
Gràcies per compartir.
El dt., 25 de gen. 2022, 11:14, esporqueret va escriure:
> esporqueret posted: ” Aquest tram del Camí Oliba s’endinsa, des del > llogaret de Tavertet, pels indrets de Collsacabra i el Cabrerès. > L’espectacularitat de panoràmiques d’Osona, el Pedraforca, Pirineus i > Cabrera acompanyen el caminant. Es trepitja un territori ple d’història ” >
M'agradaM'agrada
Gràcies a tu, per llegir-me i animar-me, així, a continuar. Salut i natura.
M'agradaM'agrada